Luni , 15 Ianuarie 2018

Nu aglomerați Urgența! Aproape șase pacienți pe oră de la începutul anului

 În primele 11 zile ale anului s-au prezentat la Unitatea de Primiri Urgențe din Zalău 1.445 de pacienți, ceea ce înseamnă în medie 130-140 de pacienți pe zi, respectiv aproape șase pacienți pe oră, în condițiile în care, în cel mai fericit caz, pe o tură de 12 ore sunt doi medici.

 

 

Maximum doi medici pe tură de 12 ore

 

La UPU SMURD Sălaj lucrează patru medici angajați cu normă întreagă, trei medici specialiști medicină de urgență și un medic medicină de familie cu competențe. Anul trecut s-a reușit angajarea a patru asistenți medicali, trei brancardieri, un infirmier și pentru asigurarea liniei de gardă s-a reușit obținerea colaborării cu cinci medici rezidenți de medicină de urgență din Centrul de Pregătire Cluj-Napoca.

Potrivit unui raport prezentat vineri, în cadrul unei conferințe de presă, de către medicul șef UPU SMURD Sălaj, dr. Mihai Iuhas, anul trecut au fost 48.140 de prezentări la Unitatea de Primiri Urgențe. Dintre aceștia, pacienți de cod roșu, respectiv de resuscitat, au fost 194. Au fost 80 de stopuri cardio-respiratorii, din care 26 de decese.

Înafară de activitatea medicală desfășurată la UPU mai este și partea de asistență socială. S-au identificat, anul trecut, un număr de 696 de cazuri sociale, la care s-a făcut consiliere, s-au întocmit documente și s-a încercat rezolvarea acestora.  Cazurile sociale se referă la pacienți care nu au aparținători, care după externare nu au unde să se ducă, nu au documente, paciente care vin să nască și nu au niciun document, oameni din alte județe care nu au pe nimeni, oameni care stau la Adăpostul de Noapte și care au nevoie și de îngrijiri medicale.


Probleme la Urgență: așteptarea

 

Nimeni nu merge de plăcere la spital, cu atât mai mult la Urgență. S-a încetățenit ideea, cel puțin printre sălăjeni, că dacă ajungi la Urgență ai de așteptat foarte mult timp până ești preluat ca pacient, iar pentru aparținători, așteptarea veștilor despre cel bolnav este un adevărat calvar, cu toate că asistentul social al serviciului de urgențe vine periodic să informeze aparținătorii despre situația celui bolnav. Însă  în spatele ușilor unde lucrează personalul medical lucrurile au un alt ritm și sunt determinate de mai mulți factori. Exact acest lucru a încercat să explice medicul șef de la UPU SMURD Sălaj, dr. Mihai Iuhas.

,,Nu în ultimul rând, un lucru foarte important pentru noi este comunicarea cu aparținătorii. Noi ne dorim ca atât pacienții, cât și aparținătorii să înțeleagă ce se întâmplă în spatele acelor uși după care lucrăm, motiv pentru care vom încerca să găsim o metodă de a comunica cât mai bine cu aceștia, pentru că nu e rea-voință. Nu ne dorim ca pacienții să aștepte, dar fiecare procedură durează. Analizele de laborator au un anumit timp pentru a fi făcute. Avem un singur medic de gardă la radiologie. Atunci când trimiți șase pacienți, doi la CT și încă doi la ECO, aceștia au de așteptat, pentru că e un singur medic, nu se poate împărți în mai mulți. S-au făcut anul acesta un număr de 321 de  radiografii, 101 ecografii și 73 de tomografii. Anul ăsta, în Urgență. Toate acestea sunt consumatoare de timp. Atunci când ai un pacient critic și ești unu, maxim doi pe tură, ai o medie de 130-140 de pacienți pe 24 de ore, oricât ți-ai dori să vezi mai repede un pacient, nu poți. Mai avem o problemă, suntem limitați cu numărul de locuri, avem 11 tărgi. Când se prezintă 30 în interval de două ore, nu ai cum să-l pui pe fiecare pe o targă”, a precizat dr. Iuhas.

Șeful UPU SMURD Sălaj mai spune că pacientul care vine cu ambulanța nu este neapărat o urgență. Pacientul, când intră în Unitatea de Primiri Urgențe, este evaluat de un asistent, conform unui protocol național de triaj. Acest protocol se face în fiecare UPU din această țară și se pune un cod de urgență. Pacienții de cod roșu și de cod galben intră imediat. Cel de cod roșu nu așteaptă deloc, cel de cod galben, dacă nu există o targă liberă unde să poată fi pus, în maximum zece minute este consultat.

,,Timpul mediu de așteptare la noi este de maximum 20 de minute. Dacă s-a întâmplat să stea și două ore pentru primirea de consult medical, se întâmplă să stea 4-5 ore până avem toate investigațiile, nu ține neapărat de noi. Noi suntem medici de urgență, nu suntem cardiologi, nu suntem ortopezi, nu suntem chirurgi. Acești medici își desfășoară activitatea în secțiile unde lucrează. Coboară la consult în funcție de solicitările noastre, nu la solicitarea pacientului. De exemplu, joi am fost de gardă, iar cardiologul a avut 15 internări. Fiecare internare durează o oră, cel puțin, până își face ecografia, până își face fișa. Se așteaptă. Și nu e din rea-voință, se așteaptă pentru că pur și simplu nu ai cum să-i vezi mai repede, suntem puțini, iar pacienții  numai în primele 11 zile din acest an au fost în număr de 1.445”, spune dr. Iuhas.

Aceleași explicații le-a dat și managerul Spitalului Județean de Urgență Zalău, dr. Liliana Neaga: ,,Medicii care sunt de gardă pe secție asigură garda pe secție pentru că ei au în îngrijire deja pacienți în stare gravă, care oricând pot să aibă complicații. Faptul că răspund solicitării din UPU pentru diagnosticarea cazurilor noi este o activitate suplimentară. Chirurgii, ortopezii intră în sălile de operație. Ei desfășoară în Urgență anumite intervenții, ca atare consultul de specialitate al unui chirurg sau ortoped care este solicitat în Urgență poate să fie uneori întârziat din acest motiv”.

 

Ei salvează vieți, aparținătorii îi iau la bătaie

 

Neînțelegerea de către aparținători a activităţii medicale din spatele ușilor închise, odată ce pacientul este primit și investigat, nu crează doar revoltă pentru timpii mari de așteptare. Se întâmplă nepermis de des ca personalul medical să fie agresat fizic de către aparținătorii care au impresia că bolnavul cu care au venit nu este consultat și tratat suficient de bine.

,,Chiar a fost o statistică, anul trecut în august s-a cerut de la minister. Pentru primele șapte luni ale anului au fost raportate 65 de agresiuni fizice asupra personalului din Urgență, la care au intervenit poliția sau jandarmeria”, punctează  dr. Iuhas.

Creștere anuală de 10 la sută pentru prezentările la Urgențe

Începând din anul 2014,  numărul de pacienți ajunși la Urgențe cunoaște un trend ascendent, undeva la o medie de 10 la sută pe an. În 2014 erau înregistrați 39.000 de pacienți care s-au prezentat în Unitatea de Primiri Urgențe din Zalău, iar în anul 2017 au fost 48.000.

,,Joi aveam cu 140 de pacienți mai mult decât în aceeași perioadă din anul trecut. Din cei 1.445 de pacienți care s-au prezentat la noi în primele 11 zile din an, au fost internați în jur de 350 de pacienți. Mai există și traumatismele care reprezintă urgențe, dar nu necesită intervenție chirurgicală (fracturi, entorse). O mare parte dintre ele au fost evaluate în Urgență, dar puteau fi evaluate și la cabinetul medicului de familie sau în centrele de permanență”, arată șeful UPU SMURD Sălaj.

 

La Urgență pentru investigații gratuite

 

Sălăjenii au învățat că investigațiile se pot face gratuit dacă se prezintă la Urgențe.

,,Sunt foarte mulți pacienți care nu se adresează centrelor de permanență pentru că nu pot să-și facă investigațiile. Investigațiile nu se fac la cererea pacientului, sunt indicate de un medic de urgență, un medic pediatru sau, dacă se cere un consult de specialitate, medicul de specialitate respectivă solicită anumite investigații. Unii pacienți vin la Urgențe pentru că beneficiază gratuit de aceste investigații. Merg în ambulator, li se recomandă anumite investigații și din ambulator, în aceeași zi, se prezintă în Urgență. Noi nu refuzăm pe absolut nimeni. Pacientul care se prezintă în Urgență este evaluat, facem un triaj și este consultat de un medic care îi pune un diagnostic și este sau nu investigat, în funcție de decizia medicului. Nu putem face colonoscopii în Urgență pentru o boală cronică, nu putem face RMN, singura indicație este gravida cu accident vascular cerebral. Restul se fac prin ambulator”, explică dr. Mihai Iuhas.

De asemenea, managerul Spitalului Județean de Urgență Zalău face un apel public pentru ca sălăjenii să nu mai aglomereze inutil serviciul de urgență. ,,Ar fi de dorit ca pacienții să înțeleagă faptul că accesând serviciile de urgență în situațiile care nu întotdeauna impun acest lucru, nu fac decât să aglomereze serviciul, să aglomereze personalul și, mai grav, să răpească șansa celor care au probleme cu adevărat grave la a primi imediat asistența medicală de care au nevoie”, spune dr. Liliana Neaga.

 

 

Planuri pentru anul 2018

 

Unul dintre dezideratele anului 2018 pentru medicul șef de la UPU SMURD Sălaj este dezvoltarea structurii de personal, ca să poată face față numărului mare de prezentări la urgențe. Prima etapă este în derulare, iar în luna februarie se organizează concursurile pentru ocuparea locurilor vacante.

,,Ceea ce ne-am dori noi în primul și în primul rând este pregătirea personalului, pregătire care se desfășoară atât la nivel local, cât și participarea personalului la cursuri organizate la nivel național, chiar și internațional. O altă dorință a noastră este dotarea cu echipamente performante pentru a lucra în condiții cât mai bune cu pacienții. Avem nevoie de un videolaringoscop în cazul unor intubații dificile, mai avem nevoie de niște ventilatoare pe care sperăm ca în prima perioadă a anului să le primim”, mai spune dr. Mihai Iuhas. 

Comentariile celorlalți

Eu. pe 15.01.2018 la 14:39
Domnul din imagine...pardon j.....a,ar trebui sa-si revizuiască comportamentul fata de pacienți si cadre medicale,cineva ar trebui sa-l pună la punct...daca tot se plimbă prin Americi ii sugerez sa viziteze spitalele de acolo sa vada comportamentul lor si atitudine....el e bossul urgenței .....atitudine si comportament moral zero.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.
Salajeanul TV

Meteo

24 Iunie 2018
Zalău
0.0° C

Detalii Meteo

Curs valutar

10 Iulie 2017
EUR EUR
4.5684 lei
USD USD
4.0107 lei
CHF CHF
4.1540 lei

Horoscop

Leu
24 Iunie 2018
Citeşte mai mult